lutego 14, 2016

Nieoczywista lista piosenek o miłości




Jedni dostają żołądkowych rewolucji na myśl o romantycznych piosenkach, inni dadzą się za nie pochlastać. A ja jestem pomiędzy, w zasadzie bardzo lubię temat miłości w utworach muzycznych. Ale absolutnie nie rzucają mnie na kolana proste piosneczki „ja cię kocham- oł je, więc pokochaj- mnieee”. Mój gust jest trochę bardziej wysublimowany, skoczne rymowanki zostawiam sobie na wesołe potupajki na rodzinnych uroczystościach albo do sprzątania. Dziś o utworach na prawdziwie romantyczne chwile. Takie intymne chwile, z przyciemnionym światłem, winem, gdzie piosenki w tle powinny dopełniać całość, niejako dopowiadać pewne rzeczy za nas. Jako, że dzisiaj Walentynki, to nawet tematycznie się zgadza, ułożyłam playlistę nieoczywistych piosenek o miłości. Takich troszeczkę głębszych, z dużą zawartością tekstu, takich, które odstają od fali, którą zalewają nas zewsząd media. Niektóre znacie na pewno, ale założę się, że większość z Was częściej nuci „latać ponaaad”- mniej lub bardziej wedle swej woli. 

          1.   JOSH GROBAN- IN HER EYES
Przyprawia mnie o ciarki za każdym razem kiedy jej słucham, a ma to miejsce dosyć regularnie od prawie trzech lat. Wspaniały głos Josha uzupełniony patetyczną, poruszającą muzyką, w której wisienką na torcie są smyczki. Naprawdę budzi emocje, wzrusza. Nie trzeba zbędnych słów, gdy jej słuchacie oboje.

I don’t count my possession
All I call mine and give her completely
'Til the end of all time*

*Nie wyliczam tego, co mam,
Ale wszystko, co nazywam moim
Oddam jej całkowicie
Na zawsze.

Bardzo trudno było mi wybrać fragment tekstu. Każda zwrotka ma bogaty tekst i każdy wers jest inny. Powtarza się tylko refren, równie cudowny, w którym on śpiewa, że nie jest żadnym bohaterem, czy aniołem, a po prostu mężczyzną, który próbuje ją kochać jak nikt inny. Utwór pasowałby idealnie jako tło do filmu czy zdjęć z ślubnego pleneru. Posłuchajcie zresztą sami.



            2. ICH TROJE- JA TOBĄ ODDYCHAĆ CHCĘ
 Piosenka w wykonaniu Jacka, który śpiewa do przyjemnego, gitarowego podkładu i bębenków (takich afrykańskich chyba, nie znam się, ale idealnie pasują), uzupełniana chórkiem i saksofonem. 
Cudowna, delikatna, niby dosyć prosta, ale z pięknie dobranymi słowami… 

Gdybym mógł milczeniem raz
Przesłać małą szczęścia część,
Milczałbym na zawsze, wiesz?

Pamiętam, kiedy mój P. i ja siedzieliśmy w osobnych pokojach, pisałam pracę licencjacką, on był zajęty swoją pracą. Wówczas za monitor służył mi telewizor. Byłam już strasznie zmęczona i zrezygnowana poprawianiem i nanoszeniem zmian do mojego licencjatu, gdy nagle z monitora wszystko zniknęło, pojawił się czarny ekran. Serce mi zamarło, byłam pewna, że wkradł się jakiś błąd, komputer się zresetował i wszystkie poprawki na nic. Wtedy na ekranie pojawił się teledysk tej piosenki. Słuchałam i patrzyłam jak wryta, chociaż nic nie widziałam przez łzy. P. uchylił nieśmiało drzwi i zajrzał do mojego pokoju. Nie wiedziałam jak to zrobił, informatycy widać mają swoje sposoby- i w tych czasach można wykorzystać techniczne nowinki by niebanalnie powiedzieć komuś „kocham Cię” .



3.       MONIKA BRODKA- SAUTE
Tym razem wyznania z kobiecego punktu widzenia. Mmmm… Zmysłowa, seksowna, subtelna. Cała płyta mnie zachwyca swoją nowatorskością i wachlarzem emocji, które nam serwuje Monika. Tę piosenkę można śmiało podciągnąć pod erotyczną, wprowadza pozorny spokój, a tak naprawdę wyjątkowo elektryzuje, pobudza wyobraźnię. Naszpikowana metaforą, genialnie dozuje emocje.

Obok mnie dziś jest
Tu z nami pani E*
Niewidoczna lecz
To za jej sprawą chcesz
Wypełniać mnie
Po brzeg pucharu
Lepki jest mus
Twych słów paru
*E, czyli ekstaza

4. DZIUN- DOBRZE JEST
Dla równowagi jeszcze jedna kobieta. Piosenka ani nie powala skomplikowanym tekstem, ani metaforą. I chyba to jest tak urzekające w tym utworze. Jest jednostajny, prosty, wyciszający. Dziun swoim łagodnym głosem śpiewa lekko i swobodnie o tym, że leży obok swojego mężczyzny i jest im po prostu dobrze. Używając nieskomplikowanych słów, łączy je w nieprzekombinowany opis sytuacji. Udowadnia, że również łatwy tekst może wprowadzić wyjątkową atmosferę, nie zawsze trzeba się silić na wymyślne metafory i chodzić przez ogródek, by śpiewać o chwilach „przed” i „po”.. Piosenka wprawia nas w przyjemne samopoczucie, wprowadza spokój i poczucie bezpieczeństwa. Miło się przy niej zasypia. Dobrze jest nam ;)

Leżymy tak obok siebie,
Ręce nasze splecione, ciała jakby zlepione,
Mokrótcy, wpatrzeni w siebie.
Uśmiechamy się do siebie.
Prześcieradło poprawiamy,
Pocałunek na dobranoc, powolutku zasypiamy.


5.       MICHAEL BUBLE- CLOSE YOUR EYES
Kocham tego artystę całym sercem! Michael nazywany jest współczesnym Sinatrą, aczkolwiek utwór „Close Your eyes” ma bliżej do współczesności niżeli do Sinatry. Przyjemna ballada powala na kolana ogromem tekstu i pięknych wyznań mężczyzny do kobiety. Zdecydowanie nastraja romantycznie, oczywiście jest zaakcentowana skrzypcami. Ten instrument ma w sobie coś magicznego, razem z pianinem i gitarą tworzy cudowną harmonię. Chce się przy tym patrzeć i patrzeć i patrzeć mu w oczy… Bez końca. I krzyczeć wzrokiem „słuchaj tekstu!”.

You’re one of a kind,
Thank God you’re mine.*
*Jesteś jedyna w swoim rodzaju.
Dzięki Bogu jesteś moja.
Jakoś mam szczególną słabość do tych wersów.



6.       BUDKA SUFLERA- ONA PRZYSZŁA PROSTO Z CHMUR

Ona przyszła prosto z chmur
Było to nagłe tak jak błysk, jak grom, jak cud
W oczach miała błękit czystego lnu,  tęczy blask wszedł przez próg…

No proszę Was, czy potrzebny jest jakiś komentarz do tego utworu? Nieprawdopodobne porównania. Co musiał czuć autor tekstu, który to pisał? Nie wierzę, że mógł napisać to ktoś, kto nie był choć raz bez pamięci zakochany. Kiedy byłam mała, często słyszałam utwory Budki Suflera, ich twórczość wsiąkała we mnie przez całe dzieciństwo dzięki rodzicom. Ta piosenka od zawsze wprowadzała mnie w odrętwienie. Marzyłam później o tym, by ktoś kiedyś zakochał się we mnie do tego stopnia… „W oczach miała błękit czystego lnu”… Błękit czystego lnu…



7.       CISZA JAK TA- W NASZYM NIEBIE
Mistrzowie cudnych interpretacji poezji. Bardzo, baaardzo trudno było mi wybrać jeden utwór. „W naszym niebie” to piosenka przedstawiająca sytuację, kiedy ona jeszcze śpi, a on jej się przygląda i czeka aż się przebudzi. Niezwykle wyszukane połączenie słów, mnóstwo rozczulających opisów, jak motyle słów, uśpiony wiosenny wiatr we włosach, czy błękit nieba uwięziony w oczach. Ich wspólny świat nazywają własnym niebem. Mężczyzna widzi w swojej kobiecie istotę niezwykle piękną i radosną. Naprawdę rozczula. Polecam także inne ich piosenki, m.in. "Tak cię kocham".

Jeszcze śpię
W Twoje myśli wsłuchana
W ciepły oddech
I tak znaną melodię
Moje serce
bije przecież tak samo
Jest tak Twoje
Że go sama nie poznaję


8.       SAM COOKE- NOTHING CAN CHANGE THIS LOVE
W romantycznych okolicznościach nabieracie czasem ochoty na to, by potańczyć? Zostając w miłosnych klimatach, podsuwam Wam propozycję przyjemnego soulu z lat ’60 do pobujania się w romantycznym uścisku i ze słowami, że.. „nic nie jest w stanie zmienić tej miłości do Ciebie”. Przyjemny utwór o tym, że mężczyzna jest gotowy na przykrości i odrzucenie, a mimo to, jego miłość się nie zmieni. Porównuje on swoją ukochaną do wszystkiego co najbardziej lubi.. słodycze, przyprawy… Takie miłe to. 

You're sugar and spice and everything nice
You're the girl of my dreams
But if you wanted to leave me and roam
When you get back, I'd just say "Welcome Home"
'cause honey nothing, nothing
can ever change this love I have for you

*Jesteś cukrem i przyprawą i wszystkim co miłe
jesteś dziewczyną moich marzeń
ale jeśli chciałaś mnie zostawić i odejść
kiedy wrócisz ja powiem "witaj w domu"
bo kochanie, nic, nic
nigdy nie może zmienić mojej miłości do ciebie



 Jeśli jednak wolicie zostać na miejscu i zastygnąć przy patrzeniu sobie w oczy, powinniście zachwycić się interpretacją Klaudii Synak. Nadaje ona piosence trochę tajemniczości, trochę bardziej rozwodzi się nad słowami, co nadaje im jeszcze większego znaczenia. W jej wersji tło stanowi tylko delikatnie brzdękająca gitara.



9.       DE MONO- WSZYSTKO JEST NA SPRZEDAŻ
Klasyk. Opowieść o miłości, która pomimo panujących czasów, gdzie wszystko można sprzedać i nie przywiązuje się do niczego większej wartości, zdołała się uchować. Pielęgnowana, szczera, prawdziwa miłość schowana przed światem.

Tylko nasza miłość nie jest na sprzedaż
I przed światem ją schowamy
Ja ciebie mam, ja ciebie mam
Na zawsze mam, na zawsze mam
Schowałem ciebie przed całym światem
I nikt cię nigdy tu nie znajdzie



10.   MARVIN GAYE - LETS GET IT ON
 Tu chyba bardziej ma znaczenie muzyka niż sam tekst, chociaż pasują do siebie idealnie. Któż nie zna brzmienia tej gitary? Chyba nie ma nikogo, kto by nie znał tej seksownej melodii. Piosenka nastrajająca na wieczór pełen wrażeń i ewidentnie autor miał to na myśli ;) 


Let’s get it on, you know what I’m talkin’ about
Come on baby, hey hey, let your love come out
If you believe in love let’s get it on, ooh*
 *Zacznijmy, wiesz o czym mówię
Chodź do mnie skarbie, uwolnij swoją miłość
Jeżeli w nią wierzysz, zacznijmy to...



Postanowiłam zamknąć się w dziesiątce, więc na tym kończę. Miłych wieczorów :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Pseudolejdi. , Blogger